Hoppa till huvudinnehållet

Skor för hälsporre

Rätt skor kan minska obehag för dig som drabbats av hälsporre.

Hälsporre är en nära släkting till vanliga fotbesvär som plantar fasciit, hallux valgus och hälseneinflammation, och är ett tillstånd som snabbt kan förstöra dina planer både idag och under den närmsta framtiden.

Hälsporre är en tillväxt av ben på botten av din häl, de växer inte rakt ner, de växer i din fots kontur.

Hälsporre orsakar inte alltid smärta, och vissa människor kanske inte ens vet att de har dem. Men när de orsakar obehag, liknar symtomen plantar fasciit - ibland framkallar en skarp smärta (särskilt efter långa perioder utan att röra sig, som när du först vaknar på morgonen) eller en matt värk.

I vissa fall kan läkare ingripa kirurgiskt, men de flesta läkare tycker att det är bättre att behandla symtomen.

Att hitta rätt skor kan vara en riktig utmaning.

Vad ska man leta efter i skor för hälsporre?

Stödjande häl

En sko med en stödjande häl kan minska belastningen på din häl när du går.

En stödjande häl är när tyget på baksidan av hälen är fast, håller hälens nederkant och minskar att skon glider av foten.

En stadig bakfot

Den bakre foten är den bakre delen av din fot eller sko, inklusive din häl. När en sko har en fast bakfot, böjer den sig inte lätt under hälen. Om skon är flexibel i den bakre delen av botten av din sko, kan det orsaka extra belastning.

En flexibel framfot

Framsidan av dina skor ska vara mer flexibel och böja vid tårna. Detta hjälper dig att köra framåt smidigt och utan att anstränga dig extra mycket.

Dämpning

Att ha lite dämpning i skosulan är idealiskt. Om dämpningen är för mjuk kan det orsaka extra belastning. Det är viktigt att få en sula som är lyhörd (studsar lite) och dämpad så att den kan hjälpa dig att driva framåt.

Bekvämlighet

Oavsett om du har en fottillstånd som en hälsporre eller inte, bör komfort ha högsta prioritet. Passform är också viktigt, eftersom detta hjälper till att se till att du är stabil under rörelse. Hälsporre strumpa kan hjälpa mot hälsporren.

Vart hittar man bra skor när man har ont i hälen?

Det är fullt möjligt att hitta bra skor på vanliga skobutiker. Annars finns det även specialistbutiker och särskilda varumärken som passar bättre för dig som upplever smärta i hälen.

Vanligtvis så kan du få tips och råd för vart du kan vända dig för att hitta bra skor för just din typ av hälsporre från den läkarmottagning som diagnostiserar dig.

Utslitna skor är en vanlig anledning bakom hälsporre.

Vad orsakar hälsporre?

En hälsporre är en kalciumavlagring på botten av hälbenet som orsakar ett benigt utsprång. En hälsporre kan sträcka sig framåt med upp till en halv tum på en röntgen. Störningen kallas ofta för "hälsporresyndrom" när det inte finns några uppenbara röntgenbevis.

Även om hälsporre vanligtvis är ofarliga, kan de orsaka obehag i hälen. Plantar fasciit, en smärtsam inflammation i det fibrösa bandet av bindväv (plantar fascia) som löper ner längs foten och länkar hälbenet till fotkulan, är vanligtvis kopplad till hälsporrar.

Träning, specialgjorda ortoser, antiinflammatoriska läkemedel och kortisoninjektioner är bland behandlingar för hälsporre och relaterade sjukdomar. Om icke-kirurgiska terapier misslyckas kan operation behövas.

Hälsporre utvecklas när kalciumavlagringar bildas på botten av hälbenet, en process som normalt tar månader. Påfrestningar på fotens muskler och ligament, ansträngning av plantar fascia och återkommande rivning av membranet som omger hälbenet är alla vanliga orsaker till hälsporre. Hälsporre är särskilt vanliga hos idrottare som ägnar sig åt mycket löpning och hopp.

 

Riskfaktorer för hälsporre

Riskfaktorer för hälsporre inkluderar:

  • Oregelbundenheter i gånggången som belastar hälbenet, ligamenten och nerverna runt hälen onödigt mycket

  • Jogga eller springa, särskilt i hård terräng

  • Skor som är dåligt passande eller gamla, särskilt de som saknar tillräckligt med fotvalvsstöd

  • Fetma och övervikt

Andra riskfaktorer för plantar fasciit inkluderar:

  • Att bli äldre minskar plantarfascians flexibilitet och tunnar ut hälens skyddande fettkudde.

  • Diabetes

  • Att vara på benen större delen av dagen

  • Korta utbrott av fysisk ansträngning på regelbunden basis

  • Att ha antingen platta eller höga fotvalv på fötterna

En mängd olika anledningar kan orsaka hälsporre, men dåliga skor är en ledande anledning.

Symtom på hälsporre

Symtom på hälsporre kan inkludera:

  • Skarp smärta som en kniv i hälen när man tar de första stegen på morgonen.

  • En dov värk i hälen under resten av dagen

  • Inflammation och svullnad framtill på hälen

  • Värme som strålar ut från det drabbade området

  • Litet, synligt benliknande utsprång under hälen

  • Ömhetspunkt längst ner på hälen som gör det svårt att gå barfota

Om en person upplever dessa symtom kan en läkare ta en röntgenbild av foten för att fastställa problemet. Att se utsprånget på en röntgen är det enda sättet att vara säker på att en person har hälsporre.

Inte alla med hälsporre kommer att uppleva alla dessa symtom. Vissa personer med hälsporre kan inte uppleva några symtom alls. Dessa människor kanske bara upptäcker att de har hälsporre om de genomgår en röntgen av någon annan anledning.

Behandling av hälsporre

Vila kanske inte är effektiv för hälsmärta orsakad av hälsporre eller plantar fasciit. Att gå efter en natts sömn kan förvärra besvären eftersom plantar fascia snabbt förlängs, sträcker ut och drar i hälen. Smärtan avtar vanligtvis när du rör dig. Du kan dock få obehag igen efter antingen lång vila eller rejäl promenad. Det går till viss del att behandla hälsporre själv.

Konsultera en läkare om du upplever hälbesvär som varar längre än en månad. De kan ge råd om försiktiga åtgärder som:

  • Is. Använd en ispåse eller kall kompress på foten i 10 till 15 minuter åt gången. Detta är särskilt fördelaktigt i slutet av en lång dag eller när du har spenderat mycket tid på fötterna. Eller rulla en frusen vattenflaska under foten. Denna metod innehåller lite massage, vilket lindrar åtstramning i fotens botten.

  • Massage. Att massera fotvalvet hjälper till att lindra smärta och främja rörlighet. Använd dina fingrar och knogar för att djupt massera din fot i 1 till 5 minuter åt gången. En teknik är att placera båda tummarna i mittlinjen av ditt fotvalv och flytta dem till ytterkanterna av dina fötter.

  • Inlägg. Använd kuddinlägg i dina skor för extra stöd och dämpning. Billiga alternativ kan köpas från hyllan. Bär stödjande skor med tjockare sulor och extra dämpning för ytterligare stöd som kan hjälpa till att minska spänningar i plantarfascian. Kinesiologitejp kan användas för att förbättra fotvalv och hälstöd.

  • Nattskenor. Många människor hittar snabba och effektiva resultat genom att använda nattskenor. De kan bäras medan du sover för att sträcka ut plantar fascia. De hjälper till att hålla plantar fascia avslappnad och hindrar dig från att peka ner fötterna.

  • Injektioner. Kortisoninjektioner i plantar fascia kan användas för att minska smärta och inflammation.

  • Stötvågsterapi (ESWT). Detta är en icke-invasiv behandling som använder högenergetiska stötvågsimpulser för att reparera plantar fasciavävnad. Även om resultaten inte är konsekventa, används det ibland för att se om operation kan förhindras.

Läkemedel kan användas för behandling

Receptfria läkemedel som paracetamol, ibuprofen eller naproxen kan hjälpa till att lindra obehag i hälen. En funktionell ortos kan ofta behandla de bakomliggande orsakerna till obehag i häl och fotvalv, såsom biomekaniska avvikelser. I sällsynta fall kan en kortikosteroidinjektion användas för att lindra inflammation i det drabbade området.

Icke-kirurgiska terapier hjälper mer än 90 % av individerna att bli friska. Om konservativ terapi inte lyckas eliminera hälsporresymtom efter 9 till 12 månader, kan operation behövas för att lindra obehag och återställa rörligheten. Kirurgiska ingrepp inkluderar:

  • Plantar fascia retraktion

  • Avlägsning av en sporre

För-kirurgiska tester eller utvärderingar är nödvändiga för att identifiera de bästa kandidaterna, och det är viktigt att följa postoperativa instruktioner om vila, is, kompression, höjning av foten och när man ska lägga vikt på den opererade foten.

Efter operationen kan du behöva använda bandage, skenor, gips, kirurgiska skor, kryckor eller käppar under vissa omständigheter. Nervobehag, återkommande hälsmärta, permanent domningar i regionen, infektion och ärrbildning är alla möjliga risker med hälkirurgi.

Dessutom finns det risk för instabilitet, fotkramper, stressfraktur och tendinit med frisättning av plantar fascia.

Bär välsittande skor med stötdämpande sulor, robusta valv och stödjande hälar; välja lämpliga skor för varje fysisk aktivitet; uppvärmnings- och stretchövningar före varje aktivitet; och ge dig själv gott om tid under aktiviteterna då det hjälper till att undvika hälsporre.

Skor med betydande slitage på hälar och sulor bör undvikas. Att gå ner i vikt kan också hjälpa till att undvika hälsporre om du är överviktig.

Övningar kan minska obehag från hälsporre utan att övrig behandling behövs.

Övningar som kan minska obehag från hälsporre

Övningar tar inte bort dina hälsporrar, men de hjälper till att förbättra flexibiliteten i din plantar fascia (bindväven som går från hälen till tårna) och stärker musklerna i foten, vilket minskar inflammation och obehag.

Det är dock viktigt att inte fortsätta övningar om du får ont i hälen eller om din smärta i hälen blir påtagligt värre.

Rulla golfboll under foten - När du trycker på bollen trycker du stadigt nedåt. I många minuter, rulla den från fotbollen till hälen. Placera golfbollen i frysen innan du rullar den under foten för extra smärtlindring med hjälp av kylan.

Stortå stretch - Korsa ditt drabbade ben över det motsatta benet för att sträcka ut dina stortår. Ta försiktigt tag i stortån mellan tummen och pekfingret. Dra den långsamt uppåt tills du känner en sträckning längst ner på foten. Håll i 30 sekunder innan du upprepar.

Nedåtgående hundpedaler - Börja på dina händer och knän, med händerna i linje med dina axlar och knäna i linje med dina höfter. Räta ut knäna och tryck ner med händerna. Trampa en fot i taget. För att sträcka vaden, böj ena knäet samtidigt som du drar igenom hälen på det motsatta benet. Upprepa processen flera gånger.

Vadstretch mot vägg - Placera händerna i axelhöjd på väggen. Steg tillbaka cirka 45 cm med din sårade fot. Placera hälen platt på marken samtidigt som du håller knäet rakt. Ditt främre knä ska vara böjt. Luta dig långsamt framåt över ditt främre knä tills du känner en sträckning i ditt bakre ben.

Greppa handduk med tårna - Sitt på en stol och lägg en liten handduk på marken framför din fot. Placera hälen på handdukens närmaste ände. Dra handduken mot dig med tårna. Fortsätt tills du har nått andra änden av handduken. Repetera tre gånger mer.

Knäböjd vadstretch mot vägg - Mot en vägg. Placera händerna i axelhöjd på väggen. Steg tillbaka cirka 45 cm med din sårade fot. Böj båda knäna lätt och lägg din bakre häl på marken platt. Luta dig långsamt framåt över ditt främre knä tills du känner en sträckning i ditt bakre ben.

Vadstretch på trappsteg - Stå med ryggen mot trappan och fötterna på det lägsta steget. Släpp långsamt hälen medan du håller knäet rakt tills du känner en sträckning genom vaden.

Sittande vadstretch med handduk - Sitt med benet rakt ut framför dig. Linda handduken över din framfot och greppa ena änden i varje hand. Dra handduken mot dig gradvis tills du känner en sträckning längs foten och benet.

Skumrulle under vaden - Lägg rullen under vaden på den ömma sidan. Böj ditt motsatta knä och sätt din fot på marken, dina händer bakom dig. Lyft dina höfter från marken genom att trycka ner med händerna. Rulla upp och ner vaden många gånger.

Plantarflexion med motståndsband - Vira ett motståndsband runt din framfot, en ände i varje hand. Som om du pumpade en gaspedal, tryck ned foten mot bandet. Upprepa 10 gånger innan du pausar.

Vanliga frågor om skor för hälsporre

Vart hittar man bra skor för hälsporre plantar fasciit?

Du kan hitta bra skor för hälsporre plantar fasciit i vanliga skobutiker eller i specialistbutiker antingen i en fysisk butik eller på nätet. Du får ofta fri frakt när du väljer att handla skor på nätet vilket är ett plus i kanten.

Om du inte vill köpa helt nya skor så kan du även köpa inlägg för dina fötter som minskar belastning och även ger mer stöd för dina fötter. Vi rekommenderar inte att du bör gå runt utan varken bra skor eller skoinlägg om du vill åtgärda din hälsporre och bli av med dina besvär.

Hur länge kan man gå med hälsporre?

Du kan egentligen gå med hälsporre hur länge som helst. Anledningen är att du inte får ont eller andra besvär från hälsporren varje gång. Många personer kan ha en hälsporre utan att veta om det.

Men om du aktivt har ont och går runt med hälsporre utan att du minskar belastning på dina fötter med en bra sula, inlägg eller skor så finns det en risk att det hela förvärras. Utan rätt stöd och hjälp så kan det var så att du bara får mer ont i hälen desto mer belastning du lägger på foten.

Varför läker inte hälsporre?

Om du upplever att din smärta vid de första stegen på morgonen från din hälsporre plantar fasciit inte försvinner även efter att du har börjat vidta åtgärder så kan det vara dina skor som är problemet.

Det behöver inte nödvändigtvis vara så att dina skor är utslitna eller trasiga, vissa skor är helt enkelt tillverkade på ett sätt där komforten blir lidande.

Många gånger så kan din smärta bli bra igen när du är drabbad av hälsporre plantar fasciit helt enkelt genom att du investerar i bättre skor. Om du testat inlägg och nya skor och fortfarande upplever en försämring eller inte ser någon bättring, så kan det vara bra att få hjälp från en läkare.