Sjukskrivning vid hälsporre

Daniel Lindh
Medicinsk skribent
Grandskad av:
Margitta Nilsson, Medicinsk fotterapeut
Uppdaterad: 2 juni, 2022
Publicerad: 4 juni, 2018

En hälsporre är en kalciumavlagring på botten av hälbenet som orsakar ett benigt utsprång. En hälsporre kan sträcka sig framåt med upp till en 2 cm på en röntgen. Störningen kallas ofta för “hälsporresyndrom” när det inte finns några uppenbara röntgenbevis.

Även om hälsporre vanligtvis är ofarliga, kan de orsaka obehag i hälen. Plantar fasciit, en smärtsam inflammation i det fibrösa bandet av bindväv (plantar fascia) som löper ner längs foten och länkar hälbenet till framfoten, är vanligtvis kopplad till dem.

Träning, specialgjorda ortoser, antiinflammatoriska läkemedel och kortisoninjektioner är bland behandlingarna för hälsporre och relaterade sjukdomar. Om icke-kirurgiska terapier misslyckas kan operation behövas.

Kan man sjukskriva sig för hälsporre?

Beroende på naturen av ditt jobb och din arbetsmiljö så kan det vara möjligt att sjukskriva sig för hälsporre. Om du exempelvis arbetar på ett sådant vis att du spenderar lång tid på hårt underlag eller på ett sådant vis att du överbelastar hälen så kan det vara bra att sjukskriva sig.

Det bästa du kan göra är att försöka att åtgärda det bakomliggande problemet som har orsakat din smärta. Ibland bildas hälsporre till följd av bland annat dålig belastning på hälen eller hålfoten. Det är därför bra att investera i inlägg eller söka hjälp för fötterna hos en vårdcentral.

Det kan även vara en bra idé att göra övningar, alternativ träning stretching för att minska besvär och för att avlasta fötterna ytterligare. För att sjukskriva dig så behöver du dock söka vård för dina problem.

Vad orsakar hälsporre?

Hälsporre utvecklas när kalciumavlagringar bildas på botten av hälbenet, en process som normalt tar månader. Påfrestningar på fotens muskler och ligament, ansträngning av plantar fascia och återkommande rivning av membranet som omger hälbenet är alla vanliga orsaker till hälsporre. Hälsporre är särskilt vanliga hos idrottare som ägnar sig åt mycket löpning och hopp.

Hälsporre kan orsakas av inflammation i plantar fascia eller, mindre ofta, akillessenan. Att stå under en längre tid eller delta i sport under en längre tid kan generera ofysiologiska påfrestningar på dina hälar. Små revor och inflammation i hälen är också möjliga. Detta är din kropps reaktion på olämpliga stressfaktorer och påfrestningar.

När spänningen ökar börjar kalcium byggas upp på den drabbade platsen där bindväven förenas med benet (entesen). Detta är kroppens strävan att stärka hälen och återställa dess naturliga dragegenskaper.

Obehaget orsakas dock inte av det utskjutande benet. Ömheten orsakas av en betydande dragbelastning på membranet som omger dina ben (periosteum), samt en ihållande irriterad plantar fascia i avancerade fall. Ökad stress och inflammation i akillessenan kan också orsaka obehag i hälen i sällsynta fall.

Hälsporre orsakas av bristande rörlighet i sacroiliacaleden (SIJ). Sacroiliacaleden länkar korsbenet till höftbenet, vilket betyder att den förbinder din bäckenregion med din ryggrad.

Du kanske undrar hur otillräcklig bäckenrörlighet kan leda till hälproblem. Det är enkelt: en brist på rörlighet i SIJ, vanligtvis på ena sidan, leder till att ditt bäcken blir felinriktat. På grund av den varierande spänningen längs den bakre myofasciae, har benen olika längder.

Som en konsekvens fördelas din vikt ojämnt över dina fötter. Ben- och fotmusklerna blir onödigt sträckta på sidan med den större vikten. Hälen börjar sitta i en onormal hållning, översträcker plantar fascia och orsakar obehag.

Riskfaktorer för hälsporre inkluderar:

  • Oregelbundenheter i gången som belastar hälbenet, ligamenten och nerverna runt hälen onödigt mycket
  • Jogga eller springa, särskilt i hård terräng
  • Skor som är dåligt passande eller gamla, särskilt de som saknar tillräckligt med fotvalvsstöd
  • Fetma och övervikt

Andra riskfaktorer för plantar fasciit inkluderar:

  • Att bli äldre minskar plantarfascians flexibilitet och tunnar ut hälens skyddande fettkudde
  • Diabetes kännetecknas av att man spenderar större delen av dagen på sina fötter
  • Korta utbrott av fysisk ansträngning på regelbunden basis
  • Att ha antingen platta eller höga fotvalv

Symtom på hälsporre

Hälsporre är ofta asymptomatiska. Men om inflammation uppstår i området för sporreproduktion, kan hälsporre orsaka sporadiska eller ihållande obehag, särskilt under promenader, jogging eller löpning. Generellt sett är det mjukdelsskadorna i samband med hälsporren som orsakar obehaget.

Många patienter beskriver obehaget av hälsporre och plantar fasciit som att en kniv eller nål sticker ner i fotbotten när de först går upp på morgonen, följt av en dov värk. De påpekar ofta att den svåra smärtan återkommer när de reser sig upp efter att ha suttit länge.

Andra symtom på hälsporre inkluderar:

  • Inflammation och svullnad framtill på hälen
  • Värme som strålar ut från det drabbade området
  • Litet, synligt benliknande utsprång under hälen
  • Ömhetspunkt längst ner på hälen som gör det svårt att gå barfota

Icke-kirurgisk behandling av hälsporre

Vila kanske inte är effektiv för hälsmärta orsakad av hälsporre eller plantar fasciit. Att gå efter en natts sömn kan förvärra besvären eftersom plantar fascia snabbt förlängs, sträcker ut och drar i hälen. Smärtan avtar vanligtvis när du rör på dig. Du kan dock få obehag igen efter antingen lång vila eller rejäl promenad.

Konsultera en läkare om du upplever hälbesvär som varar längre än en månad. De kan ge råd om försiktiga åtgärder som:

  • Tränar dina lemmar
  • Förslag på skor
  • Tejpa eller band för att lindra spänningar i muskler och senor
  • Ortotiska apparater eller skoinlägg
  • Rehabiliteringsbehandling
  • Skenor för natten

Receptfria läkemedel som paracetamol, ibuprofen eller naproxen kan hjälpa till att lindra obehag i hälen. En funktionell ortos kan ofta behandla de bakomliggande orsakerna till obehag i häl och fotvalv, såsom biomekaniska avvikelser. I sällsynta fall kan en kortikosteroidinjektion användas för att lindra inflammation i det drabbade området.

Ibland behövs kirurgisk behandling.

Kirurgisk behandling av hälsporre

Icke-kirurgiska terapier hjälper mer än 90 % av individerna att bli friska. Om konservativ terapi inte lyckas eliminera hälsporresymtom efter 9 till 12 månader, kan operation behövas för att lindra obehag och återställa rörligheten. Kirurgiska ingrepp inkluderar:

  • Plantar fascia frisättning
  • Avlägsnande av sporre

Förkirurgiska tester eller utvärderingar är nödvändiga för att identifiera de bästa kandidaterna, och det är viktigt att följa postoperativa instruktioner om vila, is, kompression, höjning av foten och när man ska lägga vikt på den opererade foten.

Efter operationen kan patienter behöva använda bandage, skenor, gips, kirurgiska skor, kryckor eller käppar under vissa omständigheter. Nervobehag, återkommande hälsmärta, permanent domningar i regionen, infektion och ärrbildning är alla möjliga risker med hälkirurgi. Dessutom finns det risk för instabilitet, fotkramper, stressfraktur och tendinit med frisättning av plantar fascia.

Tips för hur du kan minska risken för hälsporre

  • Välj lämpliga skor och byt löparskor så ofta som möjligt. En hälsporre är mer sannolikt i slitna skor eller skor som bärs ojämnt (höjdskillnaden mellan hälen och framfoten).

  • Kontrollera att marken du joggar på inte är för grov.

  • Håll ett öga på din vikt: övervikt belastar hälarna för mycket.

  • Spring barfota: Börja försiktigt med att experimentera med barfota jogging. Det hjälper dig att undvika överbelastning på dina ben och leder och istället landa på dina muskler och fascia. Kan du springa på varierande underlag är detta ett bra alternativ för de varmare månaderna. Gräs, mossa och sand är alla utmärkta val.

  • Mobilisera och engagera dina fotmuskler regelbundet.

Övningar för att minska obehag från hälsporre

Vissa stretchövningar kan kunna lindra smärtan och obehaget som orsakas av hälsporre. Dessa övningar kan också hjälpa till att lindra den underliggande inflammationen som orsakas av plantar fasciit. Vadmuskelträning kan också hjälpa till att lindra stramhet, vilket kan leda till obehag i hälen.

För att förlänga hälarna, rör bara vid tårna medan du sitter och dra långsamt tårna tillbaka mot smalbenet. Detta förlänger din plantar fascia, som kan dra ihop sig när du sover.

Att rulla en golfboll under foten för att sträcka ut och slappna av fascian längs med fötterna kan också ge lättnad. Nyckeln till att ta bort din hälsporre är att ta itu med den underliggande källan till ditt hälbesvär. Detta orsakas ofta av din plantar fascia, akillessenan eller någon annan komponent i hälregionen.

Vanliga frågor om hälsporre sjukskrivning

Kan man sjukskriva sig under en lång tid för hälsporre?

Det beror helt på hur stora problem du upplever till följd av hälsporren samt hur din arbetsmiljö ser ut samt hur aktiv roll du har inom arbetet, det är med andra ord högst individuellt om du kan sjukskriva dig under en lång för hälsporre eller inte.

Det är därför något som du behöver diskutera med din vårdgivare och din arbetsgivare. Vissa personer kommer att behöva sjukskriva sig med andra kan klara sig bra med antiinflammatoriska mediciner och inlägg till exempel.

Hur kan man minska smärtan från hälsporre?

Kylterapi som involverar lokal isapplicering har visat sig lindra inflammerade vävnader. Detsamma gäller hälsporre. Is kan minska både fotsmärta och svullnad.

  • Applicera helt enkelt isförpackningar täckta med tyg på hälen.

  • För att hålla isförpackningarna på plats, applicera en kall kompression.

  • Låt verka i cirka tio minuter och packa sedan upp.

  • Upprepa processen flera gånger om dagen.

Hur förhindrar man hälsporre?

Du kan förhindra hälsporre genom att bära välsittande skor med stötdämpande sulor, styva skaft och stödjande hälkuddar; välja lämpliga skor för varje fysisk aktivitet; värma upp och göra stretchövningar före varje aktivitet; och försök att inte överanstränga dig under aktiviteterna.

Undvik att bära skor med överdrivet slitage på hälar och sulor. Om du är överviktig kan viktminskning också bidra till att förhindra hälsporre.

0
    0
    Min varukorg
    Din varukorg är tom
    Klarna Mastercard
    ✓ Fri frakt över 299 kr   ✓ Fria byten i 30 dagar   ✓ 1-2 dagars leverans