Vad är hälsporre?

Daniel Lindh
Medicinsk skribent
Grandskad av:
Margitta Nilsson, Medicinsk fotterapeut
Uppdaterad: 2 juni, 2022
Publicerad: 4 juni, 2018

En ansamling av kalcium på hälbenets botten som orsakar ett benigt utsprång kallas en hälsporre och resulterar vanligtvis i att det gör ont. En hälsporre kan sticka ut upp till en 1,5 cm framåt på en röntgen. Störningen kallas ibland för “hälsporresyndrom” när det inte finns några uppenbara röntgenbevis.

Namnet hälsporre kommer dels från platsen där den är belägen, men även för att denna beniga utväxt ofta har vassa kantar, likt sporrarna som exempelvis cowboys hade i vilda västern. Även om de många gånger är smärtfria, kan hälsporre ändå göra ont. De är vanligtvis kopplade till plantar fasciit, en smärtsam inflammation i plantar fascia, ett band av fibrös bindväv i hälen som löper längs fotsulan och förenar hälbenet med fotkulan.

Träning, specialiserade ortoser, antiinflammatoriska läkemedel och kortisoninjektioner är alla former av behandling för hälsporre och relaterade sjukdomar. Om icke-kirurgiska alternativ inte fungerar, kan operation krävas.

Orsaker till hälsporre

Utvecklingen av kalciumavlagringar på undersidan av hälbenet, vilket vanligtvis tar flera månader, leder till utveckling av hälsporre.

Hälsporre orsakas ofta av återkommande rivning av membranet som täcker hälbenet, påfrestningar på fotens muskler och ligament och ansträngning av plantar fascia. Det är särskilt vanligt bland idrottare vars aktiviteter innebär mycket löpning och hoppning.

 

Riskfaktorer för hälsporre är följande:

  • Oregelbundenheter i gångstil som belastar ligamenten, nerverna och hälbenet för mycket
  • Joggning och löpning, särskilt på ett fast underlag
  • Illasittande eller utslitna skor, speciellt skor utan ordentligt fotvalvsstöd
  • Viktuppgång och fetma leder till ökad risk

Ytterligare riskfaktorer för plantar fasciit inkluderar:

  • Att bli äldre gör att plantar fascians flexibilitet minskar och fettkudden som skyddar hälen blir tunnare.
  • Diabetes
  • Personer som står eller går mycket
  • Återkommande kort och intensivt användande av fötterna
  • Låga fotvalv eller för höga fotvalv

Vanliga symtom på hälsporre

Många gånger går hälsporre obemärkt förbi. Men om inflammation uppstår på platsen för produktionen av sporren, kan hälsporre vara kopplade till sporadiska eller ihållande obehag, särskilt när man går, joggar eller springer. I de flesta fall är det mjukdelsskadan som är kopplad till hälsporren, snarare än sporren själv, som är källan till obehaget.

När de först kliver ur sängen på morgonen beskriver många människor med hälsporre och plantar fasciit bland annat sitt obehag som att en kniv eller nål sticker ner i fotbotten. Denna smärta förvandlas senare till en dov värk. De klagar ofta över att den intensiva smärtan återkommer efter att ha stått upp efter en längre period av sittande.

Hur du kan lindra besvären från hälsporre hemma

Vila och kostjusteringar är huvudkomponenterna i behandling av hälsporre. Diskutera följande behandlingar för hälsporre med din läkare.

Kall kompress

Genom att tillfälligt bedöva området kan applicering av isförpackningar eller kalla kompresser i upp till 15 minuter åt gången bidra till att minska obehaget i hälsporren. Denna process minskar också ödem (vätskeansamling i samband med irritation). Värme fungerar bättre för led- och muskelproblem, därför är kalla kompresser att föredra för hälsporre.

Vila

En av de vanligaste behandlingarna för både plantar fasciit och hälsporre är vila.

Vila hjälper inte bara med omedelbar smärtlindring, utan att villa kan också stoppa ditt tillstånd från att förvärras. Efter långa timmar av stående och andra aktiviteter är det särskilt viktigt att ge fötterna lite vila.

Din fotterapeut kan råda dig att vila foten tills dina symtom försvinner om du har akut hälsporre. Om din häl gör ont, kommer det förmodligen att göra saken värre om du lägger vikt på den. Du kan behöva mer tid för att återhämta dig som ett resultat.

Icke-kirurgiska behandling av hälsporre

Vila kanske inte är effektiv för att behandla hälsmärta orsakad av plantar fasciit eller hälsporre. Första stegen på morgonen efter en natts sömn kan göra att besvären känns värre eftersom plantar fascia expanderar abrupt, sträcker ut och drar i hälen. Ju mer du går, desto oftare avtar smärtan. Men om du slappnar av länge eller går mycket kan du få ont igen.

Rådfråga en läkare om din smärta under hälen är kvar och gör ont i längre än en månad. De kan föreslå konservativa lösningar som:

Inlägg: Ortoser, ofta känd som skoinlägg, hjälper till att stödja dina fötter och lätta på trycket på dina hälsporre. Hälsmärtor som du upplever när du går och står kan reduceras kraftigt genom inlägg som försiktigt lyfter din häl och erbjuder stöd.

Nattskena: Att använda en nattskena kan hjälpa till med hälbesvär på morgonen som orsakas av hälsporre eller plantar fasciit Strukturerna på fotens botten sträcks ut när du först trampar på dem, vilket gör ont. Med hjälp av nattskenor kan du hålla foten och fotleden i utsträckt läge medan du sover.

Icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel: används ofta för att lindra smärtan och inflammationen som orsakas av bensporrar. Exempel på dessa läkemedel är naproxen, ibuprofen och paracetamol.

Antiinflammatoriska läkemedel kan vara till hjälp hälsporre.

Sjukgymnastik: En sjukgymnast kommer att fastställa grundorsaken till dina bensporrar och ge detaljerade behandlingsrekommendationer. Baserat på din fots anatomi och hur mycket du står och går kan din terapeut också föreslå rätt skor.

Steroidinjektion: Kortison injiceras ibland för att lindra svullnad och obehag som orsakas av bensporrar. Plantarfascian kan bli permanent skadad av för mycket steroidmedicinering, därför kan du vanligtvis bara få ett fåtal injektioner där, med jämna mellanrum.

Tejpning: Valvstödstejp är ett utmärkt sätt att ge stöd och skydd till hälen. En enkel tejpningsteknik kan ofta lindra symtomen direkt. Den fungerar genom att stödja fotvalvet vilket minskar belastningen där den fäster i hälen. Allt som behövs är zinkoxidtejp, detta då denna typ av tejp andas och därför är perfekt när du står eller går.

Fysiska övningar & motion: I vissa fall så kan fysiska övningar och stretch-övningar vara precis vad som krävs för att foten ska återhämta sig på bästa möjliga sätt. Då är det vanligt att din läkare eller fysioterapeut rekommenderar någon av övningarna nedan.

Motion kan ibland vara bra för att lindra hälsporre.

Motion kan ibland vara bra för att lindra hälsporre.

Vanliga övningar för att lindra hälsporre

OBS! Rådfråga alltid din läkare eller fysioterapeut innan du påbörjar övningar då de kan förvärra situationen om du behöver vila först.

Stretchövningar hjälper dig träna smärtsamma muskler och strama ligament samtidigt som de förebygger skador, vilket gör dem till effektiva tekniker för allmän kroppskonditionering. Behandling och rehabilitering av smärta i hälsporren följer samma principer. Stretchövningar av ett speciellt slag kan minska inflammation och ömhet i vaden och hälen.

Stretchning är kan vara nyckeln till en snabb återhämtning - efter att du valt att söka vård.

Stortåsträckning

Korsa ditt drabbade ben över det andra benet för att utföra en stortåsträckning. Ta försiktigt tag i stortån mellan tummen och pekfingret. Dra den långsamt uppåt tills du känner att fotsulan börjar sträcka sig. Håll i 30 sekunder, upprepa sedan efter behov.

Vadsträckning mot vägg

Sätt händerna i axelhöjd på väggen. Placera din skadade fot cirka 40 cm bakåt. Lägg hälen platt på marken samtidigt som du håller knäet rakt. Böj sakta det andra knät som du har framför. När du känner en sträckning nerför din bakre vad, böj dig långsamt framåt över ditt främre knä för att stretcha.

Hukande vadsträckning mot vägg

Sätt händerna i axelhöjd på väggen. Placera din skadade fot cirka 40 cm bakåt. Din bakre häl ska vara platt på marken medan du böjer båda knäna lätt. När du känner en sträckning nerför din bakre vad, böj dig långsamt framåt över ditt främre knä.

Vadsträckning på trappsteg

Placera dina fötter på det nedre steget medan du står vänd mot trappan. Sänk långsamt hälen medan du behåller ett rakt knä tills vadmusklerna börjar kännas sträckta, håll detta ett par sekunder och upprepa sedan enligt behov.

Sittande vadsträckning med en handduk

Håll ena änden av handduken i varje hand och linda den runt fotkulan (strax under tårna). Dra handduken långsamt i din riktning så att toppen på foten böjs mot dig, tills benen och fotens botten börjar kännas sträckta.

Nedåtgående hundtramp

Börja på dina händer och knän, placera dina händer i linje dina axlar och dina knän i linje med dina höfter för nedåtgående hundposition. Räta ut knäna och tryck ner med handflatorna. En fot i taget, som att trampa på en cykel. För att sträcka vaden, böj ena knäet samtidigt som du trycker genom hälen på det andra benet. Växla fram och tillbaka upprepade gånger.

Nedåtgående hund i förberedelse för nedåtgående hundtramp.

Skumrulle för vaden

Lägg rullen under vaden på den sida som gör ont. Med händerna bakom dig på marken och ditt motsatta knä böjt, placera foten stadigt på marken. Lyft dina höfter från marken genom att trycka nedåt med händerna. Rulla rullen upp och ned för vaden upprepade gånger.

Rulla golfboll / tennisboll med foten

Luta dig tillbaka i en stol barfota med en golfboll eller tennisboll under foten. För att trycka på bollen, tryck stadigt nedåt. Tillbringa flera minuter med att rulla den från din fot till hälen. Innan du rullar bollen under foten, lägg den i frysen för att ytterligare minska smärtan.

Plocka upp en handduk med tårna

Ta en handduk med tårna medan du sätter dig ner och lägg en liten handduk på golvet framför foten. Sätt hälen på handdukens närmaste ände. Ta tag i handduken med tårna och skruva den åt dig. Fortsätt tills du kommer till andra änden av handduken. Upprepa 3-5 gånger eller enligt behov.

Plantarflexion sträckning med motståndsband

Sitt med benet utsträckt framför dig. Håll ena änden av ett motståndsband i varje hand och linda det runt den övre delen av foten (strax under tårna). Tryck sedan nedåt mot bandet med foten, som om du använder en gaspedal, tryck in foten i bandet. Upprepa rörelsen 10 gånger och pausa sedan innan du fortsätter enligt behov.

Kirurgisk behandling av Hälsporre

Mer än 90 % av patienterna förbättras med icke-kirurgiska ingrepp. Efter 9 till 12 månaders konservativ behandling, om hälsporresymtom fortfarande är närvarande, kan operation krävas för att minska obehag och återfå rörlighet. kirurgiska metoder består av:

  • En operation där plantar fascia kirurgiskt behandlas för att minska ansträngning

  • Kirurgiskt avlägsnande av hälsporre

Ibland kan kirurgisk behandling behövas för att avlägsna hälsporren.

De bästa kandidaterna måste klara preoperativa utvärderingar eller tester, och det är avgörande att följa postoperativa instruktioner angående vila, is, kompression, fothöjd och när man ska lägga vikt på den opererade foten.

Efter operationen kan patienter ibland behöva använda käppar, kryckor, operationsskor, skenor, bandage eller gips. Infektion, ärrbildning, återkommande obehag i hälen, nervsmärta och permanent domningar är alla potentiella biverkningar av hälkirurgi.

Dessutom finns det en risk för instabilitet, fotkramper, stressfrakturer och tendinit efter frisättning av plantar fascia.

Hur undviker man hälsporre?

Genom att bära korrekt passande skor med stötdämpande sulor, robusta skaft och stödjande hälräknare; välja rätt skor för varje fysisk aktivitet; värma upp och göra stretchningar före varje aktivitet; och hantera ditt tempo medan du deltar i sådana aktiviteter, kan du förhindra hälsporre.

Att bära skor med betydande slitage på hälarna och sulor rekommenderas inte. Att gå ner i vikt kan hjälpa till att undvika hälsporre om du är överviktig. Detta då det gör att du belastar foten mindre.

En hälsosam livsstil med motion och minskad vikt kan hjälpa till att lindra besvären.

Är hälsporre plantar fasciit?

Även om hälsporre och plantar fasciit är två olika saker, så är de nära förbundna. En hälsporre är ett benigt utsprång som utvecklas från hälens bas längs plantar fascians väg. Även om storleken kan variera, överstiger den ofta inte en 1,5 cm. Det finns ibland inga symtom alls för en hälsporre utöver att den syns på röntgen.

Plantar fasciit är ett smärtsamt tillstånd där området där plantar fascia förenas med hälen är inflammerat. Detta sker som ett resultat av att en ovanlig kraft appliceras på den. En onormal kraft kan skapas av övervikt, överdriven användning eller att bära skor utan stödvalv.

Generellt sett kommer plantar fasciit att försvinna av sig själv med tiden, oavsett behandlingsförlopp. Om operation inte är nödvändig, kommer en hälsporre inte att försvinna på egen hand då den består av ben. Tack och lov är operation sällan nödvändig då eventuella besvär ofta går över på egen hand.

Ont i hälen är inte alltid hälsporre

Det är enkelt anta att du har en hälsporre om din häl gör ont. Det är en allmän uppfattning att en hälsporre kommer att göra ont i fötterna. Endast 50 % av dem som har hälsporre upplever dock verkligen något obehag till följd av dem.

En hälsporre kan dyka upp av en slump på en röntgen. Du kan få en även om du inte upplever obehag i hälen. Ofta så fokuserar läkare inte på själva sporren, eftersom sporren ofta inte behöver försvinna för att smärtan ska lösa sig.

Om en hälsporre inte märks och du inte kan känna den under huden kommer den inte att störa dig. Ett komplext nätverk av ligament, senor och ben utgör foten. Så många olika saker kan orsaka obehag i fot och häl.

Många gånger så har hälbesvär inget alls att göra med hälsporre.

Det första steget är att identifiera var på din fot du upplever den största smärtan: Är det i hälen, fotvalvet eller tårna? Att förstå det område där en person känner sig som mest öm är avgörande för diagnosen och behandlingen.

Andra vanliga orsaker till häl- och fotbesvär är:

Överdriven användning – Hälsmärtor orsakas ofta av detta. De som springer långt, är överviktiga, bär tungt eller använder fötterna mycket när de går är i riskzonen för detta. En stram hälsena, som förenar vadmuskeln med hälbenet, kan också orsaka inflammation och obehag i hälbenet.

Stötskador – Dessa kan få dig att känna att du går på småsten på grund av djupa blåmärken på antingen fettkudden eller fotkulan. Förutom att orsaka obehag kan hälbensfrakturer också vara resultatet av ny, ansträngande eller upprepad överanvändning eller från att du slagit i foten eller tappat något på den.

Användning av klackar – Mortons neurom är en svullnad av vävnad som omger nerven mellan tårna, som oftast förekommer hos kvinnor som bär höga klackar. Det orsakar fotsmärtor och domningar i fotkulan utöver andra fotsmärtsymtom.

Smärta i fotvalvet – Fotvalv och hälbesvär orsakas oftast av plantar fasciit. Det kallas ibland för “startsmärta” eftersom obehag vanligtvis är värre på morgonen eller när man först reser sig upp efter att ha tillbringat mycket tid i sittande.

Andra vanliga anledningar till fotsmärta – Smärta är ofta ett resultat av artritrelaterad inflammation och ödem. Stortåleden och mitten av foten påverkas ofta av artrit. Emellertid kan obehag också orsakas av knuta, hammartår, klotår, torvtår och inåtväxande tånaglar.

Vanliga frågor om hälsporre

Är hälsporre och plantar fasciit samma sak?

Nej, även om de två har många saker gemensamt så är de i grunden olika. Hälsporre orsakas av en benig utväxt i hälen som ibland kan leda till irritation och smärta under hälen, hälsporre syns även på röntgen. Även om besvären som orsakas av hälsporre ofta kan försvinna, så försvinner aldrig själva hälsporren utan operation.

Plantar fasciit däremot, är ett smärtsamt tillstånd där området där plantar fascia förenas med hälen är inflammerat. Detta sker som ett resultat av att en ovanlig kraft appliceras på den. En onormal kraft kan skapas av övervikt, överdriven användning eller att bära skor utan stödvalv. Detta går vanligtvis över på egen hand.

Kan en bensporre lossna?

En bensporre är smärtfri i sig, men den kan orsaka smärta och andra symtom genom att trycka på eller irritera omgivande vävnader eller begränsa ledrörelser. En bensporre kan bryta av från det omgivande benet och flyta i närliggande vävnad eller inuti en led, vilket förvärrar problemet genom att låsa leden och förvärra symtomen.

Detta är dock relativt ovanligt med tanke på hur många personer som lider av hälsporre. Om du misstänker att detta är fallet så är det något som du bör uppsöka en läkare för att bekräfta och få behandling för.

Vem drabbas av hälsporre?

Hälsporre orsakas ofta av påfrestningar på fotmuskler och ligament, sträckning av plantar fascia och upprepad rivning av hinnan som täcker hälbenet. Hälsporre är särskilt vanliga bland idrottare vars aktiviteter inkluderar stora mängder löpning och hopp. Men även andra personer som bland annat står och går mycket, eller som är överviktiga eller på annat sätt utsätter sina fötter för ökad belastning är i riskzonen.

Hur länge har man ont i hälen efter hälsporre?

Eftersom att själva hälsporren aldrig kan försvinna på egen hand om den inte kirurgiskt avlägsnas så är den permanent. Problematik såsom smärta och irritation på insidan av hälen till följd av hälsporren kan dock försvinna med hjälp av hembehandling eller läkarbehandling. Exakt hur länge du har ont beror därför på vad som orsakar smärtan. Det kan ta lång tid, men det kan även gå fort.

Vad är hälsporre?

En hälsporre är en benig tillväxt som sticker ut under ditt bakre hälben inuti din fot. Hälsporre uppstår när det är stress på dina fotligament. De flesta människor inser inte att de har en hälsporre förrän de söker hjälp för smärta i fötterna. Hälsporre kan inte botas utan kirurgisk hjälp, men smärta och irritation kan många gånger behandlas framgångsrikt på icke-kirurgiskt vis.

Hur får man hälsporre?

De uppstår inte plötsligt eller över en natt. Hälbenet fungerar som en fästpunkt för vissa större senor och ligament i underbenet och foten. När dessa fästpunkter är under konstant belastning på grund av tryck eller stress på det associerade ligamentet eller senan, ibland får man hälsporre som ett resultat av detta under en lång tid.

När bör man söka vård för hälsporre?

Om du har smärta i hälen som kvarstår i mer än en månad, kontakta en vårdgivare för att få hjälp. De kan rekommendera konservativa behandlingar som:

  • Stretchövningar
  • Sko-rekommendationer
  • Tejpa eller band för att vila stressade muskler och senor
  • Skoinlägg eller ortoser
  • Sjukgymnastik
  • Nattskenor

Hälsmärta kan svara på behandling med receptfria läkemedel som paracetamol, ibuprofen, eller naproxen. I många fall kan en funktionell ortos som ger stöd korrigera orsakerna till häl- och fotvalvssmärtor såsom biomekaniska obalanser och vara till stor hjälp. I vissa fall kan injektion med en kortikosteroid göras för att lindra inflammation och smärta i området.

0
    0
    Min varukorg
    Din varukorg är tom
    Klarna Mastercard
    ✓ Fri frakt över 299 kr   ✓ Fria byten i 30 dagar   ✓ 1-2 dagars leverans