Tejpa hälsporre: så gör du en bra tejpning

Daniel Lindh
Medicinsk skribent
Grandskad av:
Margitta Nilsson, Medicinsk fotterapeut
Uppdaterad: 2 juni, 2022
Publicerad: 4 juni, 2018

Genom att tejpa hälsporre kan du lindra symtomen och ge din fot en chans att läka. Tänk bara på att det kan krävas några försök innan du får till tekniken för tejpning med gott resultat. Därför är det fördelaktigt om du har tillgång till ganska mycket tejp.

Sax och tejp är användbara verktyg för att tejpa hälsporre

Så gör du en bra hälsporre-tejpning

Innan du påbörjar din hälsporre-tejpning bör du säkerställa att dina fötter är rena och torra. Därefter kan du börja applicera tejpen på följande sätt:

  1. Börja med att fästa tejpen runt den breda delen av din fot, några centimeter under tårnas fästen. Klipp sedan av tejpen. Du har nu tejpat ett ankare att utgå från.
  2. Gör sedan en tejpning runt fotens insida och utsida, och fäst ändarna där du nyss applicerade tejp.
  3. Tejpa sedan runt baksidan av din häl och fäst de bägge ändarna omlott som ett kryss på undersidan av foten, där du applicerade tejpen i det föregående steget. Du kan med fördel upprepa detta steg två gånger för att ge ökad stadga.
  4. Klipp sedan till flera tejpbitar som matchar din fots vidd. Gör sedan en tejpning med var och en av dessa tejpbitar runt fotsulan så att krysset täcks och ingen hud exponeras. Den enda huden som ska synas är dina tår och tåbädden.
  5. Tryck till tejpen så att den sitter ordentligt kring foten utan att stoppa upp blodflödet i din fot. Förhoppningsvis har du nu gjort en lyckad och effektiv hälsporre-tejpning!
  6. Se till att ta bort tejpen varje kväll innan du går och lägger dig. Tejpa hellre foten på nytt igen på morgonen.
Hälsporre-tejpning som inleds med en tejpbit under fotsulan

 

Bör man tejpa hälsporre med kinesiologitejp?

Vissa personer föredrar att använda kinesiologitejp före andra sorters tejp. Fördelen med denna tejp är att den till skillnad från vanlig sporttejp varsamt drar i din hud. Detta främjar blodflödet och kan minska svullnaden i området. Faktum är att tejpen till och med kan bidra till att förkorta din läketid.

Däremot kräver denna sorts tejp lite färdighet för att tejpningen ska bli effektiv och bra. Så om du känner sig osäker på hur du bör tejpa foten kan du med fördel använda någon annan slags tejp. Om du ändå vill ge dig i kast med att försöka tejpa med kinesiologitejp kan du använda bilden nedan som inspiration.

Bild som illustrerar hur man bör tejpa hälsporre

Ett alternativ till att tejpa runt hälen

Det finns flera olika sätt att tejpa hälsporre och plantar fasciit med kinesiologitejp. Vägarna till Rom är alltså många att välja bland. Med en effektiv tejpning kan du ofta förkorta läketiden och påskynda återhämtningen.

Här berättar vi om ett alternativ till den tejpning som vi visar och förklarar ovan. Denna variant kräver att du får hjälp av någon annan. Kontakta därför en vän eller en annan person som kan erbjuda denna hjälp.

Du kan ta hjälp av en vän för att få till tejpningen bra

Så görs denna tejpning

Om du har en vän som kan hjälpa dig kan ni utföra proceduren på följande sätt:

  1. Lägg dig ner på mage med foten lyft uppåt.
  2. Din vän klipper till två tejpremsor á ca 15 cm och en lite mindre remsa.
  3. Vännen drar sedan bort pappersremsan på baksidan av tejpen och sträcker ut kinesiologitejpen till dess fulla längd. Samtidigt appliceras den på foten strax under det område på hälen där du har ont. Tejpningen görs sedan på samma sätt så att tejpbitarna överlappar varandra och tillsammans täcker hela hälen.
  4. För att säkerställa att tejpen håller sig på plats kan din vän avsluta med att lägga en fjärde tejpbit ovanpå de övriga tre.
Kinesiologitejp som klipps till rätt längd

 

Vilka är fördelarna med att tejpa hälsporre?

Detta är egentligen ett symtom på ett tillstånd som heter plantar fasciit och innebär att din plantarfascia är överbelastad. Genom tejpning kan du göra så att ligamentet inte rör sig och sträcks lika mycket när du går på foten. När du väljer att tejpa hälen ger du dels tillståndet en chans att läka och förhindrar samtidigt att skadan förvärras.

I studier har man kunnat se att tejpning ger patienter en kortsiktig lindring av din smärta. Det finns dock inget enhetligt vetenskapligt stöd för att tejpningen skulle ha någon mer långsiktig effekt.

Genom att tejpa din häl kan du lindra din smärta i foten

Finns det några nackdelar med tejpning som behandling?

Beroende på vem du pratar med kan du få lite olika svar på denna fråga. I grund och botten kan det vara en bra idé att utföra en tejpning som en del i en mer övergripande behandling. Det bör dock inte ses som den enda lösningen. Du bör fortfarande vila och kan gärna kombinera din tejpning med andra behandlingsformer.

Tejpning av plantar fascia och häl

Även om du utför en bra tejpning under hälen innebär det inte att smärtan plötsligt försvinner på en dag eller så. Kontakta därför vården och sök hjälp om du fortfarande har ont trots ett par veckors vila.

Hos din läkare kan du också få råd om olika behandlingsformer samt en professionellt utförd tejpning. Läkaren kan även dela med sig av tips på övningar som medför att du slipper ha ont.

0
    0
    Min varukorg
    Din varukorg är tom
    Klarna Mastercard
    ✓ Fri frakt över 299 kr   ✓ Fria byten i 30 dagar   ✓ 1-2 dagars leverans