Symptom på hälsporre

Daniel Lindh
Medicinsk skribent
Grandskad av:
Margitta Nilsson, Medicinsk fotterapeut
Uppdaterad: 2 juni, 2022
Publicerad: 4 juni, 2018

“Det känns som att du trampade på en nål när foten träffar marken.” Vissa individer beskriver sina hälsporresymtom på detta sätt. När du vaknar de flesta morgnar har du obehag i hälen. Under dagen minskar obehaget från en hälsporre.

Detta beror på att rörelse slappnar av muskel- och fasciavävnaden i dina fötter och vader. Om du inte agerar snabbt kan det där lilla obehaget i häl till en början växa till en hälsporre. Din vardag kommer att hämmas av konstant svår smärta i hälen.

Namnet hälsporre kommer från att den ansamling av kalcium som själva sporren består av, ofta har vassa kanter, likt de sporrar som cowboys hade på sina stövlar i vilda västern.

Vanliga symtom på hälsporre

Symtom på hälsporre kan inkludera:

  • En skarp smärta under hälen de första stegen på morgonen
  • En dov värk i hälen för resten av dagen
  • Ömhet och inflammation i framsidan av hälen
  • Värme som avges av det drabbade området
  • Ett märkbart benliknande utsprång under hälen
  • Ömhet längst ner på hälen som gör det svårt att gå barfota

Om en person uppvisar dessa symtom kan en läkare beställa en röntgenbild av sin fot för att fastställa källan till problemet. Det enda sättet att vara säker på om en person har hälsporre är att se utsprånget på en röntgen.

Inte alla som har en hälsporre kommer att ha alla dessa symtom. Vissa personer med hälsporre kan inte uppleva några symtom alls. Dessa människor kanske inte är medvetna om att de har hälsporre förrän de får en röntgen av en annan anledning.

Vad är hälsporre?

En hälsporre är ett benigt utsprång som kan bildas på ditt hälben. Det utvecklas vanligtvis när vävnaden som rinner ner längs foten av din fot (plantar fascia) blir inflammerad. Det är därför det ibland kallas plantar fasciit.

När din akillessena är överbelastad blir denna typ av benutveckling vanligare; i detta fall utvecklas det på den övre delen (baksidan) av hälbenet. Den ständiga extra belastningen trycker på membranet (periosteum) som omger dina ben, vilket resulterar i beniga utväxter och avlagringar som kallas “hälsporrar”. Hälsporre ses bara på röntgen och är inte alltid märkbara för blotta ögat.

Hälsporre delas in i två typer:

Den nedre hälsporren (undersidan av foten, plantarområdet) Detta är ett benigt utsprång på hälens botten. För mycket spänning på plantar fascia orsakar en lägre (eller sämre) hälsporre.

Hälsporre baktill (på baksidan av hälen) Detta är en benväxt som bildas av fästet av akillessenan till benet. Du kommer att ha ont i baksidan av hälen i denna situation. Akillessenan är överansträngd, vilket resulterar i en bakre (eller bakre) hälsporre.

Hur får man hälsporre?

Överdrivet eller ojämnt fördelad belastning när man står och går eller springer är den vanligaste orsaken till hälsporre. Hälsporre kan orsakas av inflammation i plantar fascia eller, mindre ofta, akillessenan.

Att stå under en längre tid eller delta i sport under en längre tid kan generera ofysiologiska påfrestningar på dina hälar. Små revor och inflammation i hälen är också möjliga. Detta är din kropps reaktion på olämpliga stressfaktorer och påfrestningar.

När spänningen ökar börjar kalcium byggas upp på den drabbade platsen där bindväven förenas med benet (entesen). Detta är kroppens strävan att stärka hälen och återställa dess naturliga dragegenskaper.

Obehaget orsakas dock inte av det utskjutande benet. Ömheten orsakas av en betydande dragbelastning på membranet som omger dina ben (periosteum), samt en ihållande irriterad plantar fascia i avancerade fall. Ökad stress och inflammation i akillessenan kan också orsaka obehag i hälen i sällsynta fall.

Hälsporre orsakas av bristande rörlighet i sacroiliacaleden (SIJ). Sacroiliacaleden länkar korsbenet till höftbenet, vilket betyder att den förbinder din bäckenregion med din ryggrad. Du kanske undrar hur otillräcklig bäckenrörlighet kan leda till hälproblem.

Det är enkelt: en brist på rörlighet i SIJ, vanligtvis på ena sidan, leder till att ditt bäcken blir felinriktat. På grund av den varierande spänningen längs den bakre myofasciae, har benen olika längder.

Som en konsekvens fördelas din vikt ojämnt över dina fötter. Ben- och fotmusklerna blir onödigt sträckta på sidan med den större vikten. Hälen börjar sitta i en onormal hållning, översträcker plantar fascia och orsakar obehag.

Kirurgisk behandling av hälsporre kan behövas ibland.

Kirurgisk behandling av hälsporre

Hälsporrekirurgi är ofta det sista alternativet för många patienter med hälsporre. Hälsporrekirurgi utförs normalt först efter att konservativa behandlingsmetoder har misslyckats.

Allvarliga obehag från en hälsporre kan ofta vara plågsamma, och varje rörelse kan vara plågsam. Lyckligtvis är kirurgi effektiv för att lindra smärta i de flesta fall, men det finns alltid möjliga biverkningar som patienten måste vara medveten om.

Förfaranden för hälkirurgi

Det finns många sätt att behandla fotbesvär med hälsporreoperation. Den första metoden för smärtlindring är endoskopisk plantar fasciotomi. Två slitsar skapas runt hälen under denna operation. En liten kamera sätts genom dessa snitt i sidan av hälen, vilket gör att kirurgen kan observera det skadade området.

Han använder sedan en liten kniv för att ta bort ligamentet plantar fascia från hälbenet, lindrar spänningar och obehag och gör det möjligt för ny fascia att bildas i det skapade området. Stressen som orsakade plantar fasciit eller hälsporre lindras med denna operation.

Andra hälprocedurer genomförs också på ett något annorlunda sätt. Hela plantarfascian får inte skäras av vid andra operationer. Snarare är bara en del av ligamentet avskuret.

Vissa kirurger tror att denna operation är mindre fördelaktig än endoskopisk plantar fasciotomi, medan andra tror att den ger överlägsna resultat. Oavsett vilket är det en bra idé att prata med din ortoped för att lära dig om varje speciell teknik som är tillgänglig för ditt problem och för att välja den som är mest lämpad för dig baserat på din läkares konsultation.

Bortsett från dessa kirurgiska tekniker för hälsporre kan kirurgen välja att ta bort själva sporren under processen. När detta händer använder kirurgen små apparater för att helt ta bort kalciumbensfragmentet medan den styrs av en liten kamera.

Detta kan avsevärt minska återkommande hälsmärtor eftersom det hindrar vävnaden som omger hälen från att skadas ytterligare av benfragmentet.

Hälsporrekirurgi bör endast göras som en sista utväg om andra, mer konservativa behandlingsalternativ har misslyckats med att ge positiva resultat.

Konservativa tekniker, som ortotiska skoinlägg, är vanligtvis ganska framgångsrika när en hälsporre upptäcks och behandlas tidigt. Men om den lämnas obehandlad kan en hälsporre och dess symtom förvärras, vilket gör det nödvändigt med en hälsporreoperation.

Farorna med kirurgisk behandling av hälsporre

Som med alla kirurgiska ingrepp finns det risker och potentiella ogynnsamma resultat som du bör informeras om innan du genomgår en hälsporreoperation.

Till exempel finns det ofta en återhämtningsperiod under vilken viktbärandet måste begränsas för att vävnaden ska kunna läka.

Dessutom kan nervvävnadsskada uppstå under operationen, vilket resulterar i domningar i olika regioner som omger hälen efteråt. I sällsynta fall kan hälsmärta fortsätta efter operationen, men i de flesta fall avtar obehaget inom en vecka.

Förebyggande åtgärder kan hjälpa dig att undvika hälsporrekirurgi

Många orsaker leder till skapandet av en hälsporre, inklusive illasittande skor, återkommande eller svår fotstress, missbruk, abrupt viktökning och fetma. Att ta itu med dessa problem kommer att avsevärt öka dina chanser att undvika hälsporre.

Om smärtan blir uppenbar är det också viktigt att ta itu med den så snart som möjligt innan symtomen utvecklas. En hälsporre kan effektivt behandlas med konservativa metoder som vila, is och stretching om den upptäcks tidigt. Dessutom kan enkla ortotiska skoinlägg korrigera symptomen på hälsporre och förhindra återfall.

Vilka är dina alternativ om du har en hälsporre?

Det finns mediciner för hälsporre och hälsmärta. Det viktiga är att du återställer din bindvävs naturliga dragegenskaper och stärker dina fotmuskler.

Minska belastning

I de tidiga stadierna är det viktigaste att skydda den drabbade regionen. Undvik rörelser som belastar dina fötter mycket (stå långa stunder, jogga, springa och hoppa). Ta en semester från sport tills vidare.

Kylnings- eller värmebehandling kan hjälpa till att lindra smärta orsakad av inflammation.

Värme hjälper till att avslappna spända muskler och fascia. Ge det bara en chans och upptäck vad som fungerar bäst för dig.

Träning och massage

Självmassera din plantar fascia och vadmusklerna. Detta kan avsevärt förbättra din rörlighet och lindra muskelspänningar. Kom ihåg att rulla så nära hälsporren som möjligt medan du gör en fasciamassage på fotsulan. Lägg bara lite tryck på den ömma punkten. Efter det ska du mobilisera din sacroiliaca-led (SIJ).

Stärkande över hela längden av dina fot- och vadmusklers aktiveringspass i sträckta ställningar hjälper till att minska fot- och vadmuskulära förkortningar. Detta stimulerar regenereringen av bindväv.

Investera i bekväma skor

Om du är benägen att få hälsporre bör du bära bekväma skor eller tillfälligt använda (gel) innersulor för att lätta på trycket på hälsporren. En ortoped kan ge dig råd om vilken innersula som är bäst för dig baserat på typen av felställning i din fot. Detta bör inte användas som ett långsiktigt botemedel eftersom det ofta förstärker felställningen. Att träna för att lindra stress är en överlägsen lösning som håller längre.

Om besvären fortsätter trots övningarna föreslår vi att du uppsöker din läkare. Vid behov kommer de att kunna ordinera lämpligt recept, salva, stötvågsbehandling eller strålning. Trots det kommer du att kunna bli av med obehaget för gott om du anpassar din livsstil och slappnar av dina muskler och fascia.

Vanliga övningar för att minska obehag från hälsporre

Övningar kommer inte att få dina hälsporre att försvinna, men de kan öka flexibiliteten i din plantar fascia (bindväven som sträcker sig från hälen till tårna) och stärka musklerna i foten för att minska inflammation och smärta.1

Stortåsträckning: Korsa ditt drabbade ben över det motsatta benet. Ta försiktigt tag i stortån mellan tummen och pekfingret. Dra den långsamt uppåt tills du känner en sträckning i fotens botten. Håll i 30 sekunder och upprepa.

Vadsträckning mot väggen: Stå vänd mot en vägg. Placera händerna på väggen i axelhöjd. Steg din skadade fot tillbaka cirka 18 tum. Håll ditt knä rakt, placera hälen platt på marken. Böj ditt främre knä. Luta dig långsamt framåt över ditt främre knä tills du känner en sträckning längs bakre vaden.

Hukande vadsträckning mot väggen: Stå vänd mot en vägg. Placera händerna på väggen i axelhöjd. Steg din skadade fot tillbaka cirka 18 tum. Böj båda knäna lätt och placera din bakre häl platt på marken. Luta dig långsamt framåt över ditt främre knä tills du känner en sträckning längs bakre vaden.

Vadsträckning på trapp: Stå vänd mot trappan med fötterna på det nedre steget. Håll ditt knä rakt, sänk långsamt hälen tills du känner en sträckning längs vaden.

Sittande vadsträckning med handduk: Sitt med benet rakt utsträckt. Linda handduken runt fotkulan, håll ena änden av handduken i varje hand. Dra sakta handduken mot dig tills du känner en sträckning längs foten och vaden.

Nedåtgående hundpedaler: Börja på händer och knän, med händerna i linje med axlarna och knäna i linje med höfterna. Tryck ner genom handflatorna och räta ut knäna. Trampa fötterna en i taget. Böj ett knä samtidigt som du trycker igenom hälen på det motsatta benet för att sträcka vaden. Växla fram och tillbaka flera gånger.

Rulla skumrulle med vaden: Sitt med benet rakt ut framför dig. Placera rullen under vaden på din smärtsamma sida. Böj ditt motsatta knä och placera foten på marken med händerna på marken bakom dig. Tryck ner genom händerna och lyft upp höfterna från marken. Rulla längs med vaden flera gånger.

Rulla golfboll med foten: Sätt dig i en stol och placera en golfboll under din barfota. Tryck långsamt nedåt för att trycka på bollen. Rulla den från din fot till hälen i flera minuter. För ytterligare smärtlindring, placera golfbollen i frysen innan du rullar den på foten.

Handduksgrepp med tår: Sätt dig i en stol och sprid ut en liten handduk på marken framför din fot. Placera hälen på den närmaste änden av handduken. Ta tag i handduken med tårna och krympa den mot dig. Fortsätt tills du når andra änden av handduken. Upprepa tre gånger.

Plantarflexion med motståndsband: Sitt med benet rakt ut framför dig. Dra ett motståndsband runt fotkulan och håll ena änden i varje hand. Tryck in foten i bandet, som om du trycker på en gaspedal. Upprepa 10 gånger, arbeta upp till tre set i rad.

Andra vanliga behandlingar av hälsporre

Hälsporre kan vara smärtsamma vid beröring och ofta orsaka smärta när du trampar på den drabbade foten. Din häl kan också vara varm, röd och svullen. Övningar kan öka flexibiliteten i botten av foten och hjälpa till att minska smärta som orsakas av bensporrar. Dessa metoder används för att behandla hälsporre på egen hand.

Inlägg: Skoinlägg som kallas ortoser kan ge stöd för dina fötter och lindra trycket på dina hälsporre. Inlägg som höjer din häl något kan avsevärt minska hälsmärta när du går och står.2

Nattskena: Hälsporre som orsakas av plantar fasciit kan orsaka betydande hälsmärta först på morgonen. När du först trampar på foten sträcks strukturerna på fotens botten ut, vilket orsakar smärta. Nattskenor håller din fotled och fot i en position som håller dessa strukturer utsträckta medan du sover.3

Fysioterapi: En sjukgymnast kommer att bedöma den bakomliggande orsaken till dina bensporrar och ge specifika instruktioner för behandling. Din terapeut kan också rekommendera lämpliga skor baserat på din fotstruktur och aktiviteter.

Steroidinjektion: Kortison injiceras ibland för att behandla inflammation och smärta orsakad av bensporre. Men du kan vanligtvis inte ha mer än några injektioner i samma område, utspridda över tiden – för mycket steroidmedicin kan orsaka permanent skada på din plantar fascia

Vanliga frågor om hälsporre symtom

Varför har jag ont i hälen?

Några av de många orsakerna till hälsmärta kan vara:

  • Hälsporre

  • Onormal gångstil (gång), som att rulla fötterna inåt

  • Fetma

  • Dåliga skor

  • Att stå, springa eller hoppa på hårda ytor

  • Skada på hälen, såsom stressfrakturer

  • Bursit (inflammation i en bursa – bursae är små säckar som innehåller vätska för att smörja rörliga delar, såsom leder och muskler)

  • Neurom (nervförstoring)

  • Vissa störningar, inklusive diabetes och artrit.

Är hälsporre samma sak som plantar fasciit?

Plantar fasciit och hälsporre är relaterade tillstånd, men de är inte samma sak. Så här hänger de två sakerna ihop:

Plantar fasciit kan orsaka stress och inflammation i hälen, vilket kan leda till hälsporre. Med tiden gör stressen att din kropp bygger upp mer benvävnad. En hälsporre bildas från denna extra vävnad. De flesta människor känner inte smärta från sin hälsporre, men när de gör det liknar smärtan smärta i plantar fasciit.

Plantar fasciit inträffar när din plantar fascia, ligamentet som löper från din häl till din fotboll, sträcks ut eller slits av för mycket användning. Om du har plantar fasciit kommer din hälsmärta förmodligen att vara skarp och komma och gå under hela dagen. När du väl går en stund försvinner smärtan, men den kommer tillbaka om du sätter dig ner och sedan reser dig upp för att gå igen.

Hur behandlar man hälsporre?

Vårdgivare behandlar hälsporre på samma sätt som de behandlar plantar fasciit. Det beror på att hälsmärta som beror på hälsporre faktiskt orsakas av plantar fasciit. Att behandla symtomen på plantar fasciit kan lindra smärta i samband med hälsporre. Typisk behandling inkluderar:

  • Vila hälen. Om du springer eller joggar kan ta en paus hjälpa din hälsmärta.

  • Använda kalla förpackningar eller is. Att “isa” botten av din fot kan hjälpa till att lindra hälsmärtor.

  • Ta oralt antiinflammatoriskt läkemedel.

  • Bär skor eller skoinlägg som stöder dina fotvalv och skyddar din plantarfascia genom att dämpa fotens botten.

0
    0
    Min varukorg
    Din varukorg är tom
    Klarna Mastercard
    ✓ Fri frakt över 299 kr   ✓ Fria byten i 30 dagar   ✓ 1-2 dagars leverans